Denken we dat als wij begrijpen hoe onze website in elkaar zit, dit dan ook geldt voor onze bezoekers? Usability ofwel gebruikersvriendelijkheid gaat over het gemak waarmee men met machines, websites, software of andere apparaten of gebruiksvoorwerpen om kan gaan.

Een voorbeeld hiervan is de inrichting van een auto.  De meesten van ons zijn gewend dat de handrem en de versnellingspook aan de rechterkant zitten, de auto bedienen is voor de meesten een automatisme geworden. Als je opeens in een auto gaat zitten waar de versnellingspook aan de linkerkant zit, moet je waarschijnlijk hard gaan nadenken bij de besturing.

Hard nadenken zorgt voor verwarring en tijdsverlies. Hetzelfde geldt voor websites die niet logisch in elkaar zitten. De bezoeker moet dan zoeken naar bepaalde buttons of informatie en als dit niet snel genoeg gebeurt raakt hij gefrustreerd of op z’n minst ongeduldig en ben je je bezoeker misschien kwijt en komt ‘ie in het slechtste geval nooit meer terug op je website.

Als dit gebeurt is je website niet effectief geweest, je bezoeker heeft niet op een efficiënte manier gebruik kunnen maken van je website en ook is de beleving van het gebruik tegengevallen.

Het beste zou zijn om je website zo in te richten dat de gebruiker (bezoeker) er zonder na te denken doorheen kan surfen. Hoe kun je eigenlijk zien wanneer je website gebruikersvriendelijk is?  Usability houdt zich bezig met deze waarom vragen. Daarom is er onderzoek nodig naar bijvoorbeeld je doelgroep.

Tips

Om je website nog effectiever te maken kun je je dus afvragen:

  •       of je genoeg weet over je doelgroep
  •       wat ze op je website zouden willen/kunnen doen
  •       of je website consistent is

Mijn blog gaat onder andere over mijn vakgebied, het ontwerpen van interactieve media en usability, waarbij ik meer tips en informatie zal geven in toekomstige artikelen.